Program Wychowawczy

Spis treści:

1. Charakterystyka pracy wychowawczej
Gimnazjum Nr 112 im. Króla Jana III Sobieskiego

Zadaniem gimnazjum jest wprowadzenie uczniów w świat praw i obowiązków obywatelskich. Wartości wyniesione z domu rodzinnego i pogłębione w szkole podstawowej muszą być uzupełnione przez rzetelną wiedzę obywatelską o systemie zorganizowania naszego państwa oraz wiedzę o narodowej tradycji. Znajomość historii państwa polskiego, wiedza z historii literatury, sztuki, muzyki, znajomość przyrody ojczystej - wszystko to może być powodem do patriotycznej dumy i kształtować poczucie obywatelskiego obowiązku troski o własny kraj, jego tradycję, kulturę i środowisko naturalne. Celem tego etapu powiązanym ze sferą kształcenia jest odkrycie mocnych stron ucznia w taki sposób, aby mógł on trafnie wybrać profil dalszego kształcenia. Pomoc uczniowi w tej sprawie to również danie mu możliwości zdobycia odpowiedniego wykształcenia, aby jak najlepiej, w zgodzie z własnymi predyspozycjami, talentami, mógł być użytecznym członkiem społeczeństwa, działającym na rzecz rozwoju naszego państwa. Nietrafne decyzje ucznia w sprawie dalszego kształcenia mogą przyczynić się do poczucia osobistej przegranej, braku samorealizacji na dalszych etapach, a nawet do negatywnych skutków społecznych jak przestępczość, bezrobocie.

Powrót do spisu treści ->

 

2. Cele wychowania.

Cele główne:
  • dążenie do wszechstronnego rozwoju poprzez harmonijną realizację nauczania, kształtowania umiejętności i wychowania (doskonalenie intelektu, ducha, woli i ciała),
  • ułatwianie uczniom poznania samego siebie, swoich mocnych stron, aby łatwiej mogli odnaleźć swoje miejsce w rodzinie, społeczeństwie i aktywnie działać w życiu gospodarczym i społecznym,
  • kształtowanie szacunku dla własnego państwa i tradycji narodowej,
  • wprowadzanie uczniów w świat wiedzy naukowej,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji.
Cele pośrednie:
  1. Rozwój intelektu:
    • odkrywanie mocnych stron, poznanie własnych uzdolnień,
    • rozwijanie zainteresowań,
    • przezwyciężanie lenistwa myślowego,
    • kształtowanie umiejętności:
      • poszukiwania wiedzy,
      • przyswajania wiedzy,
      • wypowiadania się,
      • koncentracji,
      • obserwacji,
      • spostrzegania,
      • kojarzenia,
    • kształtowanie zdolności budowania struktur myślowych, analizy i syntezy treści programowych,
    • ćwiczenie pamięci.
  2. Rozwój duchowy i moralny:
    • kształtowanie szacunku dla państwa jako dobra wspólnego,
    • poznawanie dorobku kultury i tradycji narodowej,
    • kształtowanie postawy twórczej i aktywnej,
    • kształtowanie refleksyjnego myślenia,
    • kształtowanie zdolności głębokiego kontaktu z drugim człowiekiem,
    • poznawanie zasad wiary,
    • kształtowanie umiejętności:
      • oceny własnych zachowań,
      • gotowości do poświęceń,
      • odwagi cywilnej,
      • myślenia wartościującego,
      • świadomego posłuszeństwa,
    • kształtowanie:
      • wrażliwości uczuciowej,
      • autentyzmu działań,
      • otwartości,
      • ufności,
    • poznawanie własnej sfery uczuciowej,
    • opanowywanie emocji,
    • uwalnianie sądów i ocen od wpływu uczuć.
  3. Rozwój woli:
    • kształtowanie
      • pracowitości,
      • rzetelności,
      • wytrwałości,
      • aktywności,
      • odpowiedzialności,
    • kształtowanie umiejętności stawiania celów i osiągania ich.
  4. Rozwój ciała:
    • kształtowanie sprawności fizycznej,
    • uzmysłowienie potrzeby dbania o sprawność fizyczną i higienę ciała,
    • poznanie zasad profilaktyki zdrowotnej,
    • formy aktywnego wypoczynku i rekreacji sportowej,
    • hart.
Powrót do spisu treści ->

 

3. Zadania wychowawcze szkoły.

Nauczyciele gimnazjum w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:

  1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego ( w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym);
  2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;
  3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na etapie gimnazjum;
  4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych;
  5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
  6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
  7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się;
  8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Powrót do spisu treści ->

 

4. Program wychowania na poszczególne lata nauki.

Plan działań wychowawczych dla klasy pierwszej Gimnazjum Nr 112

Hasło główne:Człowiek i jego emocje.

Cel wychowania:Uczeń zna siebie i swoje otoczenie.

Oczekiwane efekty działań wychowawczych:

  • uczeń uświadamia sobie swoje mocne i słabe strony i potrafi nad nimi pracować,
  • zna i rozwija swoje zainteresowania,
  • panuje nad własnymi emocjami,
  • przestrzega zasad obowiązujących w grupie,
  • jest świadomy potrzeby dbania o własne zdrowie,
  • uświadamia sobie własną tożsamość rodzinną i narodową w swojej "małej ojczyźnie",
  • jest dumny ze swojego pochodzenia.

Formy i metody pracy:

  • metoda projektów + prezentacja wyników,
  • metoda dramy,
  • dyskusja,
  • spotkania, prelekcje,
  • sesja naukowa,
  • wycieczki,
  • prasówki,
  • inne, wg pomysłów wychowawców.

 

L.p. Hasła pośrednie Z a d a n i a
1. Mogę, umiem, potrafię. 1. Pomoc w odkryciu mocnych i słabych stron ucznia:
  • Jaki jestem?
  • Jaka jest moja wartość?
  • Czego chcę?
2.Ukazanie sposobów doskonalenia się.
  • Działanie umysłu: pamięć, koncentracja, uwaga, spostrzeganie, wyobraźnia, angażowanie zmysłów...
  • Jak uczyć się efektywnie?
  • Pozytywne myślenie.
  • Poznanie i rozwój zainteresowań.
  • Wyznaczanie celu i jego realizacja.
2. Emocje.
  1. Ukazanie różnic między emocjami pozytywnymi i negatywnymi:
    - Co czuję, gdy...?
  2. Samokontrola zachowań.
  3. Radzenie sobie ze stresem.
  4. Świadomość a dojrzałość.
  5. Zapoznanie z dziełami sztuki wyrażającymi emocje.
3. Nie rób drugiemu co tobie niemiłe.
  1. Omówienie postaw asertywnych.
  2. Bariery komunikacyjne i sposoby ich usuwania.
  3. Znaczenie tolerancji.
  4. Zasady współżycia w grupie.
4. Jestem sprawny i zdrowy.
  1. Co to są uzależnienia i jak się ich ustrzec?
    (papierosy, alkohol, narkotyki, kawa, praca, hazard, komputer).
    Przyczyny i skutki.
  2. Higiena pracy umysłowej i snu.
  3. Żywność i żywienie - zasady przygotowywania i przechowywania.
  4. Higiena osobista i otoczenia.
  5. Hartowanie ciała.
  6. Aktywność ruchowa.
  7. Aktywny wypoczynek, rekreacja, zainteresowania sportowe.
  8. Osoby niepełnosprawne i ich potrzeby.
  9. Zasady korzystania z pomocy służby zdrowia.
  10. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu.
5. Dumny z pochodzenia.
  1. Skąd pochodzę?
  2. Czym jest dla mnie moja "mała ojczyzna"?
  3. Historia Włoch.
  4. Wybitni przedstawiciele.
  5. Zabytki przyrody i architektury.
  6. Miejsca pamięci narodowej.

Plan działań wychowawczych dla klasy drugiej Gimnazjum Nr 112

Hasło główne: Prawa człowieka

Cel wychowania: Uczeń jest świadomy swoich praw jako człowiek i członek społeczeństwa.

Oczekiwane efekty pracy wychowawczej:

  • uczeń zna prawa człowieka wynikające z międzynarodowych dokumentów,
  • zna prawa i obowiązki obywatelskie,
  • przygotowuje się do uczestnictwa w życiu społeczeństwa demokratycznego,
  • zna miejsca i instytucje istotne dla naszego państwa (Sejm, Senat, Rząd, Prezydent, muzea...),
  • zna strukturę samorządu lokalnego.

Formy i metody pracy:

  • metoda projektów,
  • metoda dramy,
  • dyskusja,
  • wycieczki,
  • spotkania,
  • wywiady,
  • artykuły,
  • sesje naukowe...
  • prasówka.
L.p. Hasła pośrednie Z a d a n i a
1. Mam prawa ale i obowiązki.
  1. Zapoznanie z prawami człowieka - analiza dokumentów (m.in. Powszechna deklaracja praw człowieka).
  2. Prawa i obowiązki obywatela wynikające z Konstytucji RP.
  3. Co to znaczy być patriotą?
  4. Prawa i obowiązki ucznia (życie szkoły, samorządność, procedury demokratyczne, regulacje prawne...).
2. Struktury państwowe i samorządowe.
  1. Zapoznanie z działalnością Sejmu, Senatu, Rządu, Prezydenta, partii politycznych, związków zawodowych itp.
  2. Struktura i zakres działalności samorządu lokalnego.
  3. Gdzie i do kogo zwrócić się w przypadku konieczności załatwienia ważnych spraw?
  4. Jak wypełniać druki urzędowe, kwestionariusze, pisać podanie, wniosek, życiorys, itp.
3. Co się dzieje w kraju i na świecie?
  1. Kształtowanie nawyku czytania prasy.
  2. Rozumienie ważnych wydarzeń życia politycznego, społecznego oraz gospodarczego w kraju i na świecie.
4. Dyskutuję. Poznanie zasad prowadzenia prawidłowej dyskusji:
  • prezentacja problemu,
  • obrona własnego stanowiska,
  • właściwa argumentacja,
  • branie pod uwagę argumentów strony przeciwnej,
  • podsumowanie, wnioski.

Plan działań wychowawczych dla klasy trzeciej Gimnazjum Nr 112

Hasło główne:Człowiek we współczesnym świecie.

Cel wychowania: Uczeń zna sens życia i swoje miejsce w Polsce, Europie i na świecie.

Oczekiwane efekty działań wychowawczych:

  • uczeń zna najważniejsze pytania i pojęcia filozoficzne,
  • rozumie siebie i drugiego człowieka,
  • dokonuje analizy filozoficznej,
  • potrafi bronić własnych poglądów i wartości,
  • stosuje właściwą hierarchię wartości,
  • jest wrażliwy na zagrożenia dotyczące człowieka współczesnego,
  • zna rolę filmu i teatru jako środka przekazu wartości ogólnoludzkich,
  • rozumie procesy integracyjne zachodzących w Europie,
  • jest świadomy hasła "Jestem Polakiem, więc jestem Europejczykiem",
  • zna najważniejsze instytucje europejskie,
  • wykorzystuje wiedzę o kulturze śródziemnomorskiej w kolejnych etapach edukacji oraz w życiu społecznym i zawodowym,
  • rozumie aktualne wydarzenia w Polsce i na świecie.
Formy i metody pracy:
  • metoda projektów,
  • metoda dramy,
  • testy, ankiety,
  • prasówka,
  • wycieczki,
  • dyskusje,
  • inne...
L.p. Hasła pośrednie Z a d a n i a
1. Sens życia.
  1. Prezentacja dyscyplin filozoficznych.
  2. Poszukiwanie odpowiedzi na pytania:
    • Kim jestem?
    • Skąd przychodzę?
    • Dokąd zmierzam?
    • Jaki jest sens życia ludzkiego?
  3. Filozofia jako "umiłowanie mądrości".
  4. Klasyczna definicja prawdy.
  5. Podstawowe prawdy filozoficzne a ich odniesienie do współczesności.
2. My w Europie.
  1. Zapoznanie ze strukturami Unii Europejskiej
  2. Polityka edukacyjna U.E.- odrębność i współpraca.
  3. Korzyści płynące z członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
3. Kultura polska na tle kultury śródziemnomorskiej.
  1. Obecność wartości świata starożytnego w nowoczesnej Europie.
  2. Rola filozofii greckiej, prawa rzymskiego i Biblii w kulturze polskiej.
  3. Zrozumienie i interpretacja popularnych zwrotów, sentencji, pojęć i terminów pochodzących z języków klasycznych.
  4. Film i teatr jako środki przekazu wartości ogólnoludzkich.
4. Czytam prasę.
  1. Ułatwienie rozumienia aktualnych wydarzeń politycznych, społecznych, gospodarczych i kulturalnych.
  2. Wdrażanie do nawyku czytania prasy.
5. Przygotowujemy się do aktywności społecznej i gospodarczej.
  1. Odnajdywanie swojego miejsca w życiu gospodarczym w warunkach gospodarki rynkowej w zależności od własnych predyspozycji i uzdolnień.
  2. Rynek pracy.
  3. Ubieganie się o pracę.
    (list motywacyjny, CV, kwestionariusz osobowy, rozmowa kwalifikacyjna, cechy dobrego pracownika).
  4. Podstawowe zasady etyczne w życiu człowieka i pracownika.
  5. Odkrywanie i rozwijanie indywidualnych kwalifikacji zawodowych:
    - wybór zawodu,
    - system poradnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego.
  6. Mechanizmy gospodarki wolnorynkowej.
6. Zagrożenia współczesnego świata.
  1. Uświadomienie potrzeby podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu.
  2. Katastrofy drogowe i kolejowe - zasady zachowania się.
  3. Kurs pierwszej pomocy poszkodowanym.
  4. Ostrzeganie i alarmowanie ludności.
Powrót do spisu treści ->

 

5. Powinności wychowawcze każdego nauczyciela.

Wszyscy nauczyciele Gimnazjum Nr 112 będąc jednocześnie dydaktykami, instruktorami, trenerami, opiekunami, wychowawcami, autorytetami, doradcami, przewodnikami i mistrzami:
  • Stanowią wzór osobowy dla ucznia;
  • Traktują go podmiotowo;
  • Stwarzają warunki do wszechstronnego rozwoju, dbając o jego intelekt, ducha, wolę i ciało;
  • Są życzliwi i konsekwentni;
  • Stawiają wysokie wymagania zgodnie z predyspozycjami ucznia i zasadą "możesz, umiesz, potrafisz";
  • Pomagają odkrywać mocne strony osobowości ucznia, aby wzmóc jego wiarę we własne siły;
  • Nie naruszają godności osobistej ucznia, okazują mu szacunek;
  • Prezentują autentyczną postawę, wykorzystując wiedzę w zakresie pedagogiki i psychologii;
  • Omawiają przyjęte w społeczeństwie zasady moralne i normy z osobistym i emocjonalnym zaangażowaniem;
  • Uczą umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy;
  • Rozwijają dociekliwość poznawczą, otwierającą ucznia na poznanie świata;
  • Ukazują wartości prawdy, dobra i piękna;
  • Sprzyjają rozwojowi motywacji do nauki;
  • Dają poczucie sensu wysiłku ucznia;
  • Pomagają rozwijać świadomość i postawę moralną;
  • Pomagają w dokonywaniu właściwych wyborów i nabywaniu pozytywnych doświadczeń;
  • Oferują pomoc w budowie koncepcji własnego życia ucznia;
  • Ukazują sens życia, przyszłość, wybór drogi życiowej;
  • Uczą dążenia do dobra własnego i innych oraz realizacji celów przez rzetelną pracę i uczciwość;
  • Wdrażają do działań prospołecznych;
  • Przygotowują do udziału w życiu publicznym i zawodowym;
  • Budzą szacunek dla państwa i tradycji narodowej;
  • Tworzą atmosferę dialogu, wzajemnego zaufania, jedności i współpracy;
  • Uczą tolerancji i szacunku wobec drugiego człowieka;
  • Cele wychowawcze realizują na każdej lekcji, odwołując się do przeżyć i doświadczeń uczniów;
  • Ściśle współpracują z innymi nauczycielami, wychowawcami, rodzicami i uczniami

Powrót do spisu treści ->

6. Powinności wychowawcy klasowego.

Wychowawca klasy:
  • dba o dobro uczniów - wychowanków w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki,
  • kieruje zespołem pedagogicznym pracującym z klasą i ściśle z nim współpracuje;
  • koordynuje realizację zadań zapisanych w programie wychowawczym;
  • ustala kalendarz prac klasowych, wycieczek, imprez...;
  • realizuje program działań wychowawczych i tematykę godzin według wcześniej opracowanego planu;
  • gromadzi informacje o osiągnięciach i postępach uczniów w nauce ( z każdego przedmiotu);
  • kompletuje sprawdziany semestralne i roczne ze wszystkich przedmiotów, aby udostępnić do wglądu rodzicom podczas zebrań;
  • nadzoruje funkcjonowanie klasy i jej wywiązywanie się ze zobowiązań wobec szkoły;
  • rozwiązuje bieżące problemy naukowe i wychowawcze - w razie potrzeby nawiązując kontakt z rodzicami uczniów;
  • organizuje dni otwarte i zebrania klasowe rodziców - zgodnie z przyjętym harmonogramem;
  • prowadzi dokumentację pracy klasy i dba o nią;
  • tworzy życzliwą atmosferę w klasie, stara się, aby wszyscy czuli się w niej dobrze;
  • kształtuje poczucie autonomii ucznia i wdraża go do samodzielnego formułowania wniosków i sądów;
  • kształtuje szacunek dla norm obowiązujących w społeczności szkolnej;
  • motywuje do lepszej nauki i osiągania sukcesów;
  • wspomaga uczniów mających trudności szkolne;
  • ocenia zachowanie uczniów uwzględniając opinie innych nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły, kolegów i samoocenę ucznia;
  • zapewnia uczniom i ich rodzicom wszechstronną informację na temat wymagań stawianych przez szkołę, podejmowanych przez nią działań oraz osiągnięć uczniów;
  • wspomaga zespół uczniowski, inspiruje i kieruje realizacją podjętych działań;
  • na bieżąco przekazuje wszelkiego rodzaju ogłoszenia i informacje;
  • wykonuje inne czynności wynikające z planu pracy szkoły, Statutu Szkoły i innych dokumentów.
Powrót do spisu treści ->

 

7. Powinności ucznia.

W zakresie obowiązków uczniowskich uczeń powinien:
  • Regularnie uczęszczać na lekcje i wybrane zajęcia pozalekcyjne;
  • Sumiennie pracować na wszystkich lekcjach;
  • Być aktywnym w procesie dydaktycznym;
  • Systematycznie odrabiać prace domowe;
  • Samodzielnie poszerzać wiedzę w interesujących go dziedzinach;
  • Pracować na miarę własnych sił, możliwości i uzdolnień.
W zakresie kultury osobistej uczeń musi:
  • Kulturalnie zachowywać się podczas lekcji, przerw i wszędzie tam gdzie przebywa;
  • Dbać o kulturę słowa; nie używać wulgaryzmów;
  • Nie naruszać godności własnej i innych;
  • Dbać o własne zdrowie i higienę osobistą;
  • Dbać o ład i porządek wokół siebie;
  • Dbać o wygląd zewnętrzny (stroje i fryzury muszą być schludne i estetyczne, dostosowane do wieku i indywidualnych cech, bez ekstrawagancji);
  • Okazywać szacunek i tolerancję wobec drugiego człowieka, a szczególnie nauczycieli, rodziców, ludzi starszych i słabszych, a także koleżanek i kolegów i osób niepełnosprawnych;
  • Być punktualnym, odpowiedzialnym za swoje czyny i słowa, uczciwym;
  • Uczestniczyć w różnego rodzaju działalności kulturalnej organizowanej w szkole i poza nią.
W zakresie postawy społecznej uczeń powinien:
  • Przestrzegać ustaleń dyrekcji, nauczycieli, wychowawców, samorządu uczniowskiego;
  • Wywiązywać się z przyjętych na siebie obowiązków;
  • Wzbogacać życie klasy i szkoły własną wiedzą i inicjatywą;
  • Uczestniczyć w organizowanych spotkaniach, imprezach klasowych, sportowych, wycieczkach;
  • Być wrażliwy na potrzeby innych (uczestniczyć w samopomocy koleżeńskiej);
  • Być otwarty, ufny, koleżeński.
Powrót do spisu treści ->

 

8. Zasady współpracy z rodzicami.

  • O zasadach wychowania dziecka decydują rodzice, szkoła jedynie uzupełnia i wzbogaca wychowanie;
  • Rodzice systematycznie kontrolują wyniki w nauce swojego dziecka;
  • Regularnie uczestniczą w zebraniach;
  • Informacje o uczniu uzyskują od wychowawcy podczas zebrań, od nauczycieli poszczególnych przedmiotów podczas dni otwartych;
  • Otrzymują do wglądu prace kontrolne, które po podpisaniu są zwracane nauczycielom na następnej lekcji;
  • Uzyskują informacje o postępach ucznia po każdym semestrze i opinię o jego zachowaniu;
  • Na bieżąco kontrolują zeszyty przedmiotowe i dzienniczki;
  • Kontrolują odrabianie prac domowych;
  • Motywują dzieci do lepszej nauki;
  • Dbają o punktualność własnego dziecka i terminowo usprawiedliwiają nieobecności;
  • Dbają o estetyczny i zgodny z regulaminem szkolnym wygląd zewnętrzny ucznia;
  • W swoich rozmowach z dzieckiem nie naruszają autorytetu nauczyciela i wychowawcy;
  • Stawiają się na wezwanie wychowawcy w trudnych sprawach wychowawczych;
  • Aktywnie współdziałają na rzecz klasy, podejmują inicjatywy i wnioski służące lepszemu funkcjonowaniu zespołu klasowego;
  • Jako opiekunowie uczestniczą w organizowanych wyjściach i wycieczkach;
  • Swoje uwagi i pretensje kierują do wychowawcy, w przypadku braku odpowiedniej reakcji do dyrektora szkoły lub przewodniczącego Społecznej Rady Szkoły;
  • Reprezentację rodziców stanowi tzw. "trójka klasowa", jako organ wybrany przez wszystkich rodziców uczniów danej klasy.

Powrót do spisu treści ->

9. Inne tematyczne, okresowe programy
i działania wychowawcze.

W szkole mogą być realizowane inne, wycinkowe programy wychowawcze, dotyczące m.in.
  • Edukacji regionalnej (cykl wycieczek, konkursów wiedzy, itp.);
  • Profilaktyki uzależnień;
  • Agresji i przemocy;
  • Doradztwa zawodowego (prelekcje, spotkania...);
  • Edukacji kulturalnej:
    • koncerty muzyczne,
    • wyjścia do teatru,
    • wyjścia do muzeów, na wystawy,
    • wycieczki turystyczno-krajoznawcze,
    • konkursy literackie, czytelnicze, recytatorskie, na gazetkę o tematyce patriotycznej, ekologicznej, itp.;
    • wieczory poezji i prozy,
    • spotkania z przedstawicielami świata kultury.
  • Inne w zależności od potrzeb i możliwości.
Powrót do spisu treści ->

 

10. Sylwetka absolwenta Gimnazjum Nr 112

Podejmując wszystkie wyżej wymienione działania wychowawcze chcielibyśmy, aby nasz absolwent był człowiekiem wszechstronnie rozwiniętym, a w szczególności:
  • Posiadał odpowiedni zapas wiedzy i umiejętności;
  • Był świadomy swoich mocnych stron, a słabsze umiał doskonalić;
  • Był samodzielny w poszukiwaniu wiedzy, odkrywaniu prawd i wartości;
  • Wrażliwy na dobro i piękno;
  • Tolerancyjny;
  • Gotowy do podjęcia dalszej edukacji zgodnie z predyspozycjami;
  • Otwarty, ufny, optymistycznie nastawiony do świata i ludzi, skromny;
  • Rozważny, komunikatywny;
  • Kulturalny, miły;
  • Potrafił wyrażać własne opinie i bronić swoich poglądów i wartości;
  • Wykazywał inicjatywę, był twórczy, kreatywny;
  • Potrafił współdziałać w grupie;
  • Był dumny ze swojego pochodzenia;
  • Znał tradycje narodowe;
  • Znał siebie, swoje prawa i obowiązki;
  • Orientował się w mechanizmach działania gospodarki wolnorynkowej;
  • Znał zagrożenia życia współczesnego człowieka i umiał im przeciwdziałać lub zapobiegać;
  • Był przygotowany do uczestnictwa w życiu społeczeństwa demokratycznego;
  • Był sprawny fizycznie, zahartowany, zdrowy;
  • Miał silną wolę;
  • Był uczciwy, odpowiedzialny, umiał w pełni odróżniać dobro od zła.
Powrót do spisu treści ->
© 2017 Gimnzjum Nr 112 im. Króla Jana III Sobieskiego